Historia zatoczyła koło. Czy wiecie, że dwutlenek węgla, jako czynnik chłodniczy, był już stosowany pod koniec XIX w. Wykorzystywano go we wszystkich gałęziach przemysłu, a także w układach klimatyzacyjnych teatrów, szpitali. Miało to miejsce głównie w Stanach Zjednoczonych. Dziś wracamy do niego pod nazwą R744. Szeroko zakrojone prace nad zastosowaniem CO2 w klimatyzacjach samochodowych od jakiegoś czasu prowadzi Mercedes. Możemy już spotkać na ulicach auta, w których zastosowano R744. Na razie dominuje on w S-klasie koncernu z gwiazdą w logo, ale również Audi wypuściło nowe A8 z dwutlenkiem węgla w układzie klimatyzacji.
Co zmusiło Mercedesa do pracy nad nowym rozwiązaniem, jakim jest R744 w układzie klimatyzacji? Decyzja UE, która nakazała stosować nowy czynnik chłodniczy we wszystkich nowo homologowanych samochodach po 2011 roku, a także we wszystkich nowo sprzedawanych, po 2017 roku. Chodzi o R1234yf, który zastąpił stosowany dotychczas R134a. Czynniki chłodnicze wpływają destrukcyjnie na warstwę ozonową, która chroni nas przed szkodliwym promieniowaniem UV. Dotychczas stosowany czynnik, miał GWP=1430, a nowy R1234yf tylko GWP=4. GWP, czyli tzw. potencjał tworzenia efektu cieplarnianego. Mi niższy, tym bardziej przyjazny dla stratosfery, której część stanowi warstwa ozonowa.
Choć współczynnik GWP wskazuje, że nowy czynnik chłodniczy R1234yf jest przyjazny dla otoczenia, to jednak ma kilka bardzo dużych wad. Pierwsza, podstawowa, to niski próg palności, wynoszący tylko 405 st.C. Dodatkowo podczas spalania, wytwarza on toksyczny fluorowodór, który jest rakotwórczy i destrukcyjnie wpływa na ludzki organizm. Druga, to niestety wchodzi w reakcję z aluminium. A przecież wiadomo, że układy klimatyzacji zbudowane są przede wszystkim z takiego właśnie materiału. No i trzecia, to cena, która jest mocno wygórowana. Mercedesowi bardzo się to nie podobało. Dlatego rozpoczął prace nad R744, który jest przyjazny dla środowiska, ogólnodostępny i za darmo, a jego współczynnik GWP=1.
Będzie nam trzeba jeszcze trochę poczekać, nim dwutlenek węgla stosowany będzie powszechnie we wszystkich układach klimatyzacji. Na razie zmuszeni jesteśmy mieć do czynienia z R1234yf. Dlatego, jeżeli macie problemy z klimatyzacją, w której jest nowy czynnik, jesteśmy w stanie Wam pomóc. Naprawiamy i obsługujemy takie układy, stosując przy tym naturalnie R1234yf. Dość często spotykamy w tych układach nieszczelności skraplaczy. Potrafią one powstać w samochodach już dwuletnich. Rekordzistą był samochód z klasy premium, w którym po roku już była nieszczelność w układzie klimatyzacji. Ale co tu się dziwić, skoro ów czynnik reaguje z aluminium.