Wśród usterek, z którymi się do nas zgłaszacie, są też takie, gdzie klimatyzacja nagle przestaje działać. Najczęściej dzieje się to podczas jazdy w gorące dni. Ale bywają też sytuacje, że po prostu, jak gdyby nigdy nic, jednego dnia działa, drugiego już nie.
Załóżmy, że podróżujecie sobie w letni ciepły dzień. Klimatyzacja pracuje, ale podczas zatrzymania pojazdu, nagle ginie chłodzenie. Po ruszeniu, ponownie zaczyna działać. Sytuacja powtarza się za każdym zatrzymaniem pojazdu. Taka awaria może sugerować problemy z odbiorem ciepła na skraplaczu. Czyli może być sytuacja, że zwyczajnie nie działają wentylatory chłodnic. Ciśnienie w układzie podczas postoju wzrasta na tyle wysoko, że presostat wyłącza układ, celem jego ochrony. Kiedy ruszycie, powietrze opływa skraplacz, obniżając ciśnienie w układzie i klimatyzacja zaczyna ponownie pracować. W tym przypadku można powiedzieć, że klimatyzacja raz działa, a innym razem nie.
Natomiast są też usterki, które występują nagle. Klimatyzacja w jednym momencie przestaje pracować. Takiego stanu rzeczy możecie się dopatrywać np. w sterowaniu. W jego skład wchodzi szereg komponentów. Począwszy od czujników temperatury, czujnika ciśnienia, sterownika klimatyzacji, sterownika silnika, sterownika wentylatorów poprzez okablowanie, złącza, na elementach wykonawczych kończąc, Aby móc zdiagnozować sterownie klimatyzacją, wymagane jest posiadanie odpowiedniego sprzętu, schematów, a przede wszystkim wiedzy i nieocenionego doświadczenia. Jednak na początek możecie sprawdzić okablowanie. Jest to czynność, którą wykonacie organoleptycznie. Również sprawdzenie złączy pod kątem prawidłowego kontaktu nie wymaga od Was specjalistycznego sprzętu. Diagnoza pozostałych komponentów wymaga już niestety odpowiednich narzędzi.
Usterki, które występują nagle, mogą być także natury mechanicznej. Choćby tak banalne, jak zerwanie się paska napędowego kompresora czy zgubienie tarczy zabierakowej kompresora. Ale możecie także spotkać urwane przewody klimatyzacji, uszkodzenia skraplacza przez ciała obce, a w ekstremalnych przypadkach gwałtowne rozszczelnienie układu chłodniczego. W każdym z wymienionych przypadków, jak zawsze, należy dokonać wnikliwej diagnozy. Pozwoli ona zawęzić krąg poszukiwań i ustalić co jest przyczyną usterki. A jak pokazuje doświadczenie, choć nie chce się czasami wierzyć, można znaleźć w jednym układzie klimatyzacji kilka awarii.